BASIS: In gesprek met Cube, de nieuwe digitale partner van FC Twente

"We willen de band tussen supporters en club nog verder versterken" Cube is de nieuwe digitale partner van FC Twente. Het in Oldenzaal gevestigde bedrijf gaat de digitale ambities van de club uit Enschede vormgeven, onder meer via het ontwerpen van een nieuwe website en een heuse, haast revolutionaire FC Twente-app. Ter introductie sprak Basis met oprichter/eigenaar Job Keupink en business developer Jarno Rutjes. "Onze missie is om de band tussen supporters, sponsors en club nog meer te versterken."

fc-twente-basis-team-1622800206.jpg

Bij Cube blazen ze, geheel volgens de Twentse volksaard, niet snel hoog van de toren, maar feit is dat de expert in het digitaliseren van (klant)processen recent zowel een notering haalde in de landelijke top 100 van snelst groeiende bedrijven als in de Top 100 van beste bedrijven in e-business. In lijn met die (kwalitatieve) groeispurt ligt de verbouwing van het fraai gelegen onderkomen aan de Ganzenmarkt in Oldenzaal. "We moesten wel verbouwen, want het gaat hard", zegt Job Keupink tijdens een korte rondleiding.

Superhecht team

Hij begon Cube ruim tien jaar geleden in zijn eentje 'min of meer op de zolderkamer in Albergen' en kan anno 2021 al wijzen op een personeelsbestand van 26 medewerkers in vaste dienst. Een belangrijke pion binnen het bedrijf is, sinds vijf jaar, business developer Jarno Rutjes. Maar onderscheid in hiërarchie of individuele kwaliteit maakt Keupink liever niet. Of zoals Rutjes het formuleert: "Het individu staat bij Cube nooit voorop, we zijn juist een superhecht team. Als je een groepsfoto zou maken van ons personeel, zou je vermoeden at het om een vakantiefoto van een vriendengroep zou gaan. Het plezier spat ervan af." Keupink: "Alles draait hier om arbeidsvreugde en samenwerking. Dat is, denk ik, ook de basis van onze snelle ontwikkeling."

Met termen als 'superhecht team', 'samenwerking' en 'ontwikkeling' is de link naar het voetbal snel gelegd. Zelf trappen de twee collega's en vrienden al van jongs af aan tegen een bal. Keupink bij De Tukkers in Albergen, Rutjes in naam van SV Enter. Maar beiden koesterden ze ook al vroeg een warm gevoel voor FC Twente. Keupink: "Ik heb lange tijd een seizoenskaart gehad van FC Twente, ook in de tijd dat 'we' de landstitel pakten. Ik ging vaak met mijn vader naar het stadion. Een geweldige periode." Rutjes: "Ik was geen die-hard supporter, maar kwam wel vaak in De Grolsch Veste. Ook bij mij heeft FC Twente een speciale plek."

fc-twente-basis-cover-1622800204.jpg
fc-twente-cube-1622800208.jpg

Digitaal partner

Als vertegenwoordigers van Cube maakten ze begin 2020 de overstap van de 'gewone' tribune naar de Talent Group Twente, de netwerkorganisatie voor jonge ondernemers. In De Grolsch Veste verenigden ze het nuttige met het aangename. Keupink: "Dat beviel ons enorm. Je geniet van de wedstrijd en hebt er plezierige en ongedwongen contacten met collega-ondernemers. "Rutjes: "Het is business to business, maar op een ontspannen manier." Door de intrede van corona was het snel gedaan met de wedstrijdpret. Het contact met FC Twente leek enigszins stil te vallen, maar niets bleek minder waar. Cube had zich inmiddels bewezen als digitaal partner van hoofdsponsor Pure Energie, kwam op de radar bij de club en dong derhalve mee naar de prestigieuze rol van digitaal partner voor de nabije toekomst. Uit het selectietraject dat volgde, kwam het Oldenzaalse bedrijf - na een indrukwekkende pitch - bovendrijven als de nieuwe digitaal partner. "Zeer eervol", zegt Keupink, "en het vervult ons, als Twents bedrijf, uiteraard met trots." Rutjes: "Los daarvan zijn we aangenaam verrast door de professionele aanpak van de mensen bij FC Twente. Uit die contactmomenten is gebleken dat we qua cultuur en ambitie bij elkaar passen. Wij zijn een nuchter bedrijf en beloven niet bij voorbaat gouden bergen, maar we proberen er wel aan mee te helpen dat de samenwerking als het ware gouden bergen oplevert."

Uitgekomen droom

De voorwaarden voor een succesvolle match zijn meer dan aanwezig. Wat te denken van het grote FC Twente-gehalte op de Oldenzaalse werkvloer. "veel van onze medewerkers zijn FC Twente-supporter en hebben een seizoenskaart", weet Rutjes. "Zij vinden het supergaaf om nu aan projecten van hun favoriete club te gaan werken." Keupink: "Één van hen, Jurriën Peters, vertelde dat hij altijd heeft gedroomd om aan de website en app van FC Twente te kunnen werken. Dat wisten wij niet. Pas toen de deal was gesloten, vertelde hij ons van zijn droom. En dat die was uitgekomen. Hij was dolgelukkig. 'Mijn leven is nu zo ongeveer voltooid' zei hij. Dat zijn prachtige dingen."

Een divers team van Cube-professionals werkt inmiddels vol overgave aan het nieuwe digitale landschap van FC Twente, met als speerpunten een vernieuwde website (met een moderne look en feel) en een heuse FC Twente-app. "We gaan zorgen voor een optimale mix van bestande software in combinatie met goed maatwerk." Waarbij de insteek van zwel Cube als de club duidelijk is. "De band tussen de supporters en de club nog verder versterken", stelt Keupink. "En ook voor de zakelijke partners willen we de binding vergroten."

FC Twente had nog geen app voor de mobiele telefoon, maar dat gaat met ingang van het nieuwe seizoen veranderen. En hoe. Want Cube heeft grootste plannen voor een totaalbeleving. "Op de wedstrijddag zit de gebruiker van de FC Twente-app echt op de eerste rang", zegt Rutjes. "Omdat we gebruik kunnen maken van het rijke archief van de club, zullen we feiten en ook beelden brengen van eerdere ontmoetingen tussen FC Twente en de tegenstander van die dag."

basis-cover-in-stadion-1622800201.jpg
fc-twente-basis-team-1622800206.jpg

Actuele informatie

Ook tijdens de wedstrijd zal het de gebruiker aan niets ontbreken. "Als FC Twente scoort, gaat er gelijk een push-melding uit', zegt Keupink. "Ook andere ontwikkelingen, zoals gele kaarten of wissels, worden gemeld. Het is niet zo dat we de concurrentie willen aangaan met apps als Livescore, maar we willen de gebruikers simpelweg zo snel mogelijk van belangrijke en actuele informatie voorzien. We weten dat FC Twente voor veel mensen een levensstijl is, daar willen we met de app ten volle op anticiperen."

Ook in praktische zin gaat de app zijn meerwaarde krijgen. Wie in de toekomst naar een wedstrijd in De Grolsch Veste wil, kan volstaan met het tonen van de digitale ticket op de FC Twente-app van zijn of haar mobiele telefoon. Rutjes: "Seizoenkaarten en toegangskaarten zullen via het account van de gebruiker gepersonaliseerd aan de app worden toegevoegd. Het wordt er allemaal een stuk eenvoudiger op.

"Voor de mensen die zakelijk aan FC Twente verbonden zijn, en deel uitmaken van één van de netwerkgroepen, broedt Cube eveneens op de nodige handigheidjes. "We kunnen ons voorstellen dat we een toepassing gaan maken waarbij je als lid van pakweg de TOS bij een thuiswedstrijd kunt zien welke andere leden zich op welke plek in het stadion bevinden. Op die manier is het makkelijk elkaar te treffen. Mensen die vinden dat het schuurt met de privacy, kunnen zo'n 'locatiebepaling' uiteraard uitschakelen. Want hoe dan ook het is wel op basis van vrijwilligheid." Keupink en Rutjes kijken, net als hun Cube-collega's, uit naar een roodgekleurde en liefst corona-vrije toekomst. Waarbij ze hun club vanaf de business-seats in een volle Grolsch Veste ouderwets kunnen toejuichen. "Want we mogen dan de trotse digitaal partner van FC Twente zijn, we blijven toch zeker ook echte supporters."

Bron

Publicatie: De 17e editie van 'Het businessmagazine van FC Twente; Basis'

Tekst: Eddy van der Ley

Fotograaf: Frank Visschedijk

Uitgever: Van Deinse Media