Cube x FC Twente

‘Het is het stuk strategie en techniek dat mooi samenkomt bij Cube’

DVS05306.jpg

In gesprek met Leon Molenkamp & Marco Behrens, respectievelijk manager Marketing & Communicatie en manager Commerciële Zaken bij FC Twente. De betaald voetbalorganisatie uit Enschede as we all know. Een club die sterk geworteld is in de regio Twente, maar daarbij wel een landelijke uitstraling heeft.

Nou, zeg maar internationale...
Sinds de oprichting in 1965 is de club op slechts twee jaren na niet meer weg te denken uit de Eredivisie. In het seizoen 2009/10 mochten ze zich landskampioen noemen en tot vier keer toe werden ze tweede. Zeven keer is een derde plaats in de eindrangschikking behaald. Het behalen van een Europees ticket in het afgelopen seizoen is een dikke kers op de taart dat naar meer smaakt. En natuurlijk iets waar Cube als digitaal partner en club fervente voetballiefhebbers onmeunig trots op is.

We zochten een digitale partner die stabiliteit en schaalbaarheid kon bieden.

Leon Molenkamp — Manager Marketing & Communicatie FC Twente

Voor volgend seizoen heeft FC Twente mooie spelers weten vast te leggen en gaat de voetbalclub vol vertrouwen de toekomst in. De organisatie groeit en het digitaal landschap groeit mee. Dat is hét centrale punt van communicatie tussen FC Twente en haar directe betrokkenen, zoals supporters en sponsors. Dat moet niet alleen staan als een huis, maar ook schaalbaar zijn. Leon: ‘In Cube hebben we hierin de ideale partner gevonden. Samen hebben we een basis neergezet, die gewoon echt top is. En we zijn nu dagelijks bezig om optimalisaties door te voeren en zaken nog verder te verbeteren.’

Sterk staaltje inhoud
Marco: ‘Met Cube hebben we in 2021 een nieuwe website en geavanceerde mobiele app ontwikkeld. Toen wij op het punt stonden om onze website en app strategie helemaal te herijken om te kijken waar we stonden en waar we naartoe wilden, hebben we eerst intern heel goed gekeken naar de wensen en eisen van alle afdelingen binnen FC Twente ten aanzien van de website en de app. Dus: Wát willen we? En dan bedrijfsbreed. Uit die hele ronde is een lijst met vereisten naar voren gekomen en op basis daarvan zijn we in de regio gaan kijken.’

DVS05340.jpg

‘We vinden het belangrijk dat we regionale partners aan ons binden. Noem het noaberschap.’ Heel specifiek is FC Twente dus op zoek gegaan naar software bedrijven in de nabijliggende omgeving, daarvan zijn er een aantal uitgenodigd voor een pitch. Na drie rondes trok Cube aan het langste eind. Wat doorslaggevend was voor het benoemen van deze digital agency als winnaar? Leon: ‘Los van de regionale focus, zagen wij ook dat de inhoud waar Cube mee kwam tijdens de pitch heel erg sterk was. De kennis die Cube had van specifieke programma’s was ronduit top. Eigenlijk was gewoon de hele strategie die ons gepresenteerd werd de beste. Mooi meegenomen is dat het altijd leuk is om samen te werken met bedrijven die het ook echt tof vinden om met ons te werken. Maar dat gold natuurlijk ook voor de andere partijen in de pitch.’

Duidelijke en haalbare visie
Leon: ‘De eerste kennismaking was louter positief. Tijdens de pitch kwam Cube al gelijk met een heel duidelijk verhaal, van waar Cube dacht dat FC Twente naartoe zou moeten en hoe dat eruit zou moeten zien. Daar werden we bij FC Twente meteen heel enthousiast van.’ Marco: ‘Als ik dan een stukje verder ga in de tijd en zie waar we nu staan, dan hebben we gewoon heel goed -eigenlijk continu- contact met de mensen van Cube die aan het project werken. Van projectmanager tot aan de technische krachten.’

DVS05450.jpg

Korte lijntjes, duurzaam contact
‘We hebben veel gestandaardiseerd, middels SLA’s bijvoorbeeld. Er is een standaard manier van tickets aanmaken en updates krijgen over bepaalde lopende zaken. Als er echt hoge prioriteit dingen zijn die gefixt moeten worden, dan is dat bij Cube heel makkelijk om dat ook voor elkaar te krijgen. Dus eigenlijk verloopt die samenwerking heel soepel en naar wens, zoals je dat zou willen. Er is sprake van een prettige, no-nonsense sfeer. En daarnaast zien we elkaar sowieso iedere maand, dan zitten we om tafel om lopende zaken door te nemen en te kijken waar we moeten bijsturen’, aldus Marco.

Dit is echt een partnerschip en geen klant-leverancier relatie.

Marco Behrens — Manager Commerciële Zaken FC Twente

Leon: ‘We hebben continu een vinger aan de pols en we maken stappen in de ontwikkeling die we willen maken. Samen met Cube hebben we bijvoorbeeld ook de kidsclubcard gedigitaliseerd, zodat jonge fans nog makkelijker gebruik kunnen maken van de voordelen die de pas biedt. En daarbij zijn we ook soms wat extra dingen aan het doen, zoals een inspiratiesessie. Samen met Job en Jarno heb ik weleens een presentatie gegeven voor een groep sponsoren van FC Twente, over het digitale landschap. Waarin we uitleggen hoe we dat hebben ingericht en welke keuzes er zijn gemaakt. Het is extra leuk om dat soort extra zaken samen op te pakken.' Marco: 'Dan zie je wel dat het echt een partnership is en niet een klant-leverancier relatie.’

DVS05362.jpg

IJzersterke blauwdruk voor team rood
De samenwerking in een paar woorden? Leon: ‘Dan zijn de eerste woorden die bij ons naar boven komen interactief, meedenkend, efficiënt… Of misschien wel het mooist: echt doelgericht! Al vanaf het eerste moment. Toen we in die pitchfase zaten, hebben we dus als FC Twente aangegeven wat onze wensen en eisen zijn naar de toekomst toe. En daar is eigenlijk best een rigoureus plan voor op tafel gekomen, namelijk het van nul af aan opnieuw bouwen van een nieuwe website en een nieuwe app. Dus eigenlijk from scratch. Dat heeft Cube gedaan. Tevens hebben we ook heel goed gekeken naar welke koppelingen we willen leggen. Voor een voetbalclub zoals wij is het natuurlijk heel belangrijk om een koppeling te hebben met je ticketsysteem, met je CRM systeem voor je sponsors, maar ook met externe partijen zoals bijvoorbeeld Opta voor voetbalstatistieken. Dat is ingeladen op de website. Dat soort zaken hebben we nu allemaal geautomatiseerd, met dank aan Cube.’


‘En die blauwdruk zogezegd, die is heel belangrijk voor ons. Dat zorgt ervoor dat we nu gewoon een goede basis hebben waarop we voort kunnen borduren. En dat is wel de belangrijkste winst die we hebben bereikt in samenwerking met Cube’, laat Marco weten.

DVS05411.jpg

Bruggen leggen naar business
‘Cube is een partij die niet alleen verstand heeft van het technische deel, snapt hoe het allemaal werkt en dat ook echt kan uitvoeren. Maar deze partij kan ook heel goed de brug leggen naar je business. Ze hebben óók mensen zitten aan de businesskant om te snappen hoe je bedrijfsvoering is, wat nou de essentiële functionaliteiten zijn en hoe je dat het beste kunt inrichten. Dus het is het stuk strategie en techniek dat mooi samenkomt bij Cube. Dat meedenken.’

‘Sowieso in de initiële pitch was de strategie en het idee dat Cube had gelijk heel goed, zoals gezegd. Dat sprong er positief uit. De mensen van Cube weten waar ze het over hebben en niet geheel onbelangrijk: issues zijn altijd snel geadresseerd. We weten vaak al gauw waar dingen problemen opleveren en opgelost kunnen worden. Dus dat is eigenlijk heel prettig.’

Het is fijn dat ze goed snappen hoe de bedrijfsvoering aan de andere kant is.

Leon Molenkamp — Manager Marketing & Communicatie FC Twente

Samen scoren
‘De vernieuwde website en app die in 2021 zijn gelanceerd bevatten beide onderscheidende functies waarmee onze club en de supporters en sponsors nog meer met elkaar in verbinding komen te staan.’ Nog in datzelfde jaar werd de website bekroond tot Website van het Jaar in de categorie sport. De grootste online publieksprijs van Nederland werd hiermee binnengesleept; fctwente.nl kwam uit de bus als de voetbalsite met de beste score voor inhoud, navigatie en design. ‘Fijn dat onze gezamenlijke inspanningen werden gezien en beloond door een professionele jury en dat het resultaat is verkozen tot de beste in deze categorie!’

DVS05489.jpg

Het Twentse ros ademt ambitie
Mooie prestaties dus, nationaal en internationaal, het afgelopen jaar voor FC Twente. Zowel sportief als qua bedrijfsvoering. Ambitie stroomt door het hart van de club, dus er is altijd honger naar meer. Leon: ‘Wat we nog willen bereiken ontwikkelt zich voortdurend op vele gebieden. In principe kijken we altijd naar drie kernwaarden die belangrijk voor ons zijn: trots, ambitie en noaberschap. Die komen overal weer terug. Kijk je naar het stuk digitaal landschap en marketing, dan willen we een prettige en up to date supporters- en sponsorbeleving bieden. Onze supporters en sponsors kunnen met ons communiceren op een manier zoals ze dat van ons verwachten.’ ‘En het liefst nog iets beter,’ voegt Marco daaraan toe. ‘Super dat Cube die intentie van begin af aan ook heeft gehad. We liggen wat dat betreft echt op één lijn. Op de middenstip, met hetzelfde doel voor ogen.’