Cube x Hartman

‘Cube snapte gelijk wat onze wensen waren, soms al eerder dan wijzelf’

Elke Kamphuis

ElkeContent Marketeer

IMG_4533_BarbaraTrienenPhotography__CUBE_CASE_Hartman_juli2022_00027-1659510119.jpg

Zeg je Hartman, dan zeg je tuinmeubelen. Van die fijne stoelen, tafels en banken die tegen weer, wind en een stootje kunnen, maar er wel strak en sfeervol uitzien. Kortom, die het buitenleven leuker maken. Chillen. Zonder gedoe. In stijl. Gewoon wat je wilt!

Specialist in kunststof
Ooit groot geworden met oersterke kunststof klapstoelen. Hartman was één van de eersten die überhaupt buitenmeubelen had. Genieten van het buitenleven werd een trend en oprichter Frans Hartman speelde hier in 1968 slim op in. De kwalitatief goede producten bleven ook in het buitenland niet onopgemerkt en Hartman ging de landsgrenzen over als toonaangevende fabrikant op tuinmeubelgebied. Dat een mooie zomerdag op nationale televisie werd bestempeld als ‘‘t is weer Hartman weer’, zegt genoeg over de bekendheid die het merk genoot. En het begrip is nowadays nog steeds gaande.

Totaalaanbieder van tuinmeubelen
Toen de markt veranderde eind jaren 90, heeft Hartman ook materialen als teak, wicker en aluminium aan het assortiment toegevoegd. De titel specialist in kunststof tuinmeubelen hebben ze echter altijd weten te behouden. Onderscheidend en goed in kunststof dus, maar daarnaast wel een totaalaanbieder van tuinmeubelen en tuintextiel.

IMG_4540_BarbaraTrienenPhotography__CUBE_CASE_Hartman_juli2022_00028-1659510137.jpg

In 2016 brengt Hartman een nieuwe kunststof kuipstoel op de markt. Het bedrijf ging weer terug naar waar ze de boventoon voerden. Echter in een andere, eigentijdse vorm. De kunststof producten maken ze zelf, vanuit Losser. Een eigen fabriek, om flexibel in te kunnen spelen op de vraag van de consument. Iets om trots op te zijn. Er wordt nu ook gewerkt aan de productie van een nieuwe kunststof loungeset concept, helemaal naar wens samen te stellen. Het assortiment is breder en specifieker dan ooit. Dat vraag om schaalbare applicaties.

Updaten digitaal landschap
Sinds 2021 heeft Cube mee mogen helpen bouwen aan nog meer toegankelijkheid van de mooie producten die Hartman met haar ijzersterke imago te bieden heeft. In samenwerking met het team vanuit Hartman is er een DMP gerealiseerd en zijn er nieuwe consumentenwebsites voor verschillende landen ontwikkeld. Klanten worden hier geïnformeerd en geïnspireerd. Stefanie Sijtsma, Director International Marketing en Sophie Damveld, Online Marketing Specialist, zijn betrokken bij het project en aanspreekpunten voor Cube.

IMG_4473_BarbaraTrienenPhotography__CUBE_CASE_Hartman_juli2022_00018-1659510149.jpg

Uitdagend productbeheer
Stefanie: ‘Al in het eerste gesprek, dat puur oriënterend was, snapte Cube meteen wat wij wilden. En dat is knap, want we hebben best een complex productbeheer. We verkopen tuinmeubelen, tuinkussens en parasols en dat doen we in bijna 40 landen. Het hoofdkantoor zit in Enschede, vanuit hier doen we de inkoop, productontwikkeling en marketing voor de basismaterialen. Daarnaast hebben we ook nog vestigingen in Duitsland, Engeland, Tsjechië, Spanje en Noorwegen. Op die kantoren hebben we verkoopafdelingen en wordt de marketing lokaal ingericht. Dus eigenlijk wordt vanuit Enschede de hele basis gelegd en in de betreffende landen maken ze de vertaalslag naar de lokale markt. Elke klant heeft weer andere collecties, condities, prijzen etcetera…’ Hartman produceert zelf, de kunststof producten dus, maar producten van andere materialen worden in het Verre Oosten geproduceerd. Ook wordt er containermatig ingekocht. In het digitale landschap komt alles bijeen.

We zijn een totaalaanbieder van tuinmeubelen en tuintextiel en hebben best een complex productbeheer.

Stefanie Sijtsma — Director International Marketing Hartman

Koppeling van systemen
Sophie: ‘Cube heeft ervoor gezorgd dat de achterkant, waar wij alle productdata en content invoeren, optimaal werkt. Het datamanagement platform (DMP) en het data assetmanagement systeem (DAM) dat Cube heeft gemaakt, is de basis voor de content van alle buitenlanden. Die twee systemen vormen eigenlijk het fundament. Dat werkt organisatorisch echt heel fijn. Hiervoor hadden we van alles op allemaal schijven staan.’

IMG_4390_BarbaraTrienenPhotography__CUBE_CASE_Hartman_juli2022_00007-1659510169.jpg

‘Onze wens was een nieuw digitaal landschap, waarin we snel en makkelijk producten kunnen ontsluiten vanuit het DMP. Via het op maat ontwikkelde DMP zijn er achterliggend koppelingen gemaakt met het PIM, CRM, DAM en marketing automation systemen.’

Modulair bouwen
Stefanie: ‘Wij waren heel specifiek op zoek naar het verbinden van de platformen, zoals het PIM, DAM en de website, middels een bouwsteenmodule. We wilden een stabiele basis waar we iedere keer weer een steentje bovenop konden leggen. Omdat we natuurlijk continu in ontwikkeling zijn. Zo kunnen we er de komende jaren mee door. Sophie: ‘Inderdaad, doorgroeimogelijkheden dus. Cube heeft strategisch echt heel goed meegekeken en ons stap voor stap meegenomen in wat verstandig is.’ Stefanie: ‘En daarbij hebben ze ook gekeken naar de bestaande technologie. Dus wat kunnen we al met wat we nu al prima voor elkaar hebben, zonder alles opnieuw te bouwen?’

IMG_4553_BarbaraTrienenPhotography__CUBE_CASE_Hartman_juli2022_00033-1659510184.jpg

‘Cube was ook heel realistisch in wat wel kon of wat niet. Ze hebben niet iets beloofd wat dan achteraf toch te mooi bleek om waar te zijn. Ook waren ze niet alleen gericht op de website, maar het hele plaatje, met het DMP en DAM erbij. Wij wilden ook het complete digitale landschap updaten en zorgen dat alles er beter in stond.’

Samenwerken in dezelfde taal
Sophie: ‘Cube snapt gewoon heel goed hoe we daarin staan. Soms legden we het uit en zeiden we achteraf tegen elkaar ‘Zouden ze het nou wel begrepen hebben?’. We wisten vaak zelf niet eens precies hoe we het wilden en wat er mogelijk was. En dan kwamen ze weer met iets precies zoals het bedoeld was. We spraken echt dezelfde taal. In die zin zijn we voor weinig verrassingen komen te staan. Het kostenplaatje werd er vaak gelijk bij vermeld en dit klopte ook met de uitkomst. Eerlijk, open en heel meedenkend. Dat is hoe we de samenwerking kunnen omschrijven.’

Cube is realistisch. Zonder verrassingen achteraf.

Sophie Damveld — Online Marketing Specialist Hartman

Stap voor stap groeien
‘Het is wel een project dat we heel erg hebben opgesplitst. Stap voor stap. Cube zorgde ervoor dat het behapbaar bleef. Nu de consumentenwebsite staat pakken we het brandportal, dus het B2B gedeelte op. En daarna willen we eigenlijk doorontwikkelen om daar weer goede API’s uit te halen en beter naar klanten te kunnen schakelen. Fijn dat het digitale landschap steady is en geleidelijk met ons mee kan groeien.’

IMG_4547_BarbaraTrienenPhotography__CUBE_CASE_Hartman_juli2022_00030-1659510202.jpg