Hoewel het buiten regende, was de sfeer in het kantoor van Pure Energie allesbehalve somber. In het hoofdkantoor komen we in een ruimte genaamd Enschede aan Zee, die de sfeer van een dagje aan de kust oproept. Met strandtenten, zand en een blauwe lucht is het een inspirerende plek die de creativiteit en groei van Pure Energie weerspiegelt. We nemen plaats aan een van de tafels aan het strand voor een gesprek met Pure Energie medewerkers Jeroen Seppenwoolde en Mark Analbers.
Waar Pure Energie ooit begon.
Pure Energie begon in 1995 onder de naam Raedthuys, als pionier in de ontwikkeling van windmolens. In een tijd dat duurzaamheid nog in de kinderschoenen stond, legden ze de basis voor wat later uitgroeide tot een toonaangevende speler in de energiemarkt. Vanaf 2013 richtte Pure Energie zich op het leveren van 100% groene stroom in combinatie met de ontwikkeling van windparken. Door de dynamiek in de energiemarkt, veranderende regelgeving en groeiende klantverwachtingen werd al snel duidelijk dat een digitale transformatie noodzakelijk was.
Van offline naar online.
Met de wens om hun ambities te overtreffen en hun systemen en website te moderniseren, ging Pure Energie in 2018 op zoek naar een partner voor hun digitale transformatie. Jeroen Seppenwoolde, marketingmanager bij Pure Energie, vertelt: “We wisten dat we iets groots wilden neerzetten. Niet alleen een nieuwe website, maar een digitale infrastructuur die met ons kon meegroeien.”
Na een selectieproces waarbij ze met een aantal bedrijven spraken, werd de keuze voor Cube snel duidelijk. De klik met Cube was er direct en het realistische beeld dat werd geschetst sprak hen aan. “We hadden het idee dat we samen écht iets heel moois konden maken”, vertelt Jeroen. Geen poespas, gewoon een eerlijke weerspiegeling van wat mogelijk is. “We hadden vertrouwen in Cube. De samenwerking werd al snel het voorbeeld voor andere partnerschappen binnen onze organisatie,” aldus Jeroen. Pure Energie waardeert Cube om de nuchterheid en directe aanpak: “Geen ‘kijk ons eens even’, maar gewoon doen wat nodig is.” We zijn in de afgelopen jaren met elkaar meegegroeid en dat is best bijzonder.
Verlengstuk van de organisatie.
Het digitale landschap van Pure Energie werd steeds verder uitgebreid, mede door de expertise van Cube, maar ook door de duidelijke visie en vastberadenheid van Pure Energie zelf. Jeroen legt uit: “Cube voelt als een verlengstuk van onze eigen organisatie. Jullie zijn meegegroeid met ons, en dat is een partnerschap dat werkt. Daarnaast weten wij ook heel goed wat we willen, we hebben een heldere visie voor de toekomst. Wij bepalen de stip aan de horizon, en Cube zorgt ervoor dat alles technisch tiptop in orde is. Het is die combinatie van visie en technische expertise die ons verder helpt.”
Dit partnerschap heeft niet alleen geleid tot technische verbeteringen, maar ook tot innovaties zoals de ontwikkeling van het klantportaal, een portaal voor grootzakelijke klanten en de mobiele app. De Pure Energie app, die voortdurend wordt doorontwikkeld, speelt een cruciale rol in onze klanttevredenheid.
“We zien dat klanten die regelmatig onze app gebruiken, vaker geneigd zijn hun contract te verlengen. De app draagt dus direct bij aan klantbehoud.”
Flexibiliteit in een dynamische markt.
De energiemarkt is constant in beweging, en dat vraagt om flexibiliteit. Mark Analbers, product owner bij Pure Energie, benadrukt: “Cube is buitengewoon flexibel. Wat vorige week nog een bepaalde kant op leek te gaan, kan vandaag alweer veranderen door interne- en externe invloeden. Cube past zich makkelijk aan en zorgt ervoor dat wij altijd vooruit kunnen. De dagelijkse communicatie, korte lijnen en nauwe samenwerking zorgen ervoor dat Pure Energie en Cube als een hecht team functioneert.”
Elkaar scherp houden.
De samenwerking tussen Pure Energie en Cube blijft zich in de komende jaren verder ontwikkelen. Mark: “We zijn nu bezig met het in kaart brengen van ons technisch landschap in een 'sprint 0'. Cube speelt daarin een cruciale rol. De expertise die Cube meebrengt rondom digitale technologie, houdt ons scherp. Dit zorgt ervoor dat we in de toekomst processen en systemen beter kunnen inrichten en een stevig fundament kunnen leggen, helemaal in lijn met onze doelstellingen. Cube is daarin echt een partner in kennisoverdracht.”
Jeroen voegt toe: “Cube is voor ons een voorbeeld hoe een partner zich moet ontwikkelen. We hebben elkaar steeds verder uitgedaagd, en dat heeft geleid tot mooie eindproducten. Het is uniek om samen zo te groeien.” In de komende jaren ligt de focus op klantbehoud, inspelen op de veranderende markt en het omgaan met steeds groter wordende uitdagingen in de energiemarkt, zoals teruglevering, onbalans en zelfconsumptie. Hoewel de toekomst onvoorspelbaar is, heeft Pure Energie vertrouwen in de samenwerking met Cube om de digitale infrastructuur verder te verbeteren.
‘Hoe zou je de samenwerking met Cube beschrijven?’
Mark: “Betrouwbaar. Betrouwbaarheid speelt een belangrijke rol vanuit meerdere perspectieven. Wat de gemiddelde consument of zakelijke klant niet weet is dat de energiemarkt constant in beweging is, met onverwachte veranderingen die ook impact hebben op Cube en waar jullie dus ook direct bij betrokken zijn. Jullie weten daar altijd snel op te acteren en professioneel mee om te gaan. Het is prettig om een stabiele en betrouwbare partner te hebben waarop we kunnen vertrouwen, zowel op het gebied van kwaliteit als ondersteuning. Niet alleen ik, maar onze hele organisatie weet dat we op jullie kunnen rekenen. Ook voor de toekomst blijft betrouwbaarheid essentieel, zeker in lijn met de ambities van Pure Energie.”
Jeroen voegt toe: “We doen het ook samen. Het voelt echt alsof Cube een verlengstuk van onze organisatie is. Wij hebben een heldere visie en duidelijke wensen, en Cube helpt ons die te realiseren met hun technische expertise en praktische aanpak. Het is een samenwerking waarin je elkaar uitdaagt om het beste resultaat te behalen en waarin je samen kunt groeien. Dat vraagt ook om openheid: eerlijk zijn als iets niet goed gaat, het bespreken en oplossen. Die aanpak is essentieel voor een langdurige samenwerking.”
Samen blijven groeien.
De samenwerking tussen Pure Energie en Cube laat zien hoe een partnerschap kan bijdragen aan groei, innovatie en wederzijds vertrouwen. Door elkaar uit te dagen en te ondersteunen, zijn beide organisaties sterker geworden en beter voorbereid op een dynamische toekomst. Met een gezamenlijke focus op innovatie, klantbehoud en flexibiliteit, vormt deze samenwerking een solide basis om ook toekomstige uitdagingen aan te gaan en nieuwe kansen te benutten. Samen blijven groeien: dat is de kracht van dit partnerschap.
Meer weten? Check onze case van Pure Energie!